catalyst cinta


Cinta..semua manusia memerlukannya. Perasaan ingin mencintai dan di cintai adalah fitrah. Mengapa aku tulis bab ni aku pun tak tahu tapi "cinta" ni selalu mengusik aku. Sebenarnya aku memang mudah untuk suka akan seseorang. Tu yang peliknya tapi betul la apa yang orang selalu cakap, bila kita makin dewasa kita akan rasa bodoh dengan apa yang telah kita buat selama ni hanya kerana 'catalyst cinta'..apa itu catalyst cinta??? catalyst itu cemne nak cakap ye..ok, ni apa yang cikgu kimia ajar aku la..tapi cikgu ni bukan cikgu kat sekolah aku. Anak dia batch aku so dia datang la mencurah sedikit ilmu.

Cikgu Z : catalyst tu apa???

students : erm....bla3( terpinga sambil hentam je jawab)

Aku : erm (termenung)...hampeh tol aku ni

Cikgu Z : catalyst tu senang cerita a substance that speeds up a chemical reaction while remaining....

Aku lupa da ayat akhir cikgu tu tapi depan dia sampai sekarang aku ingat. Yup, so dipendekkan cerita catalyst cinta itu adalah benda yang menggesakan perasaan kita untuk bercinta atau meluahkan cinta. Benda macam inilah yang selalu berlaku dekat remaja lain tapi aku taknak cite la pasal orang lain. Benda ini yang telah membuat aku buta. Dan yang pasti aku telah menggesakan perasaan aku..so stupid la!!!!!!..(sampai sekarang aku malu dan rasa bodoh)

Hati kita akan mudah di kawal perasaan cinta jika kita selalu pikir kan nya dan menyimpan catalyst cinta..tapi kawan baik aku ada bagi tips

Najmy : ko tak payah pikir benda ni, kalo ko ada no hp dye ko buang..kalo ko ade simpan pic dye pun ko delete.

Aku : (bersiul sambil buat buat muka tak bersalah)

Aku pun tak buat apa yang dia suruh cos aku bukan simpan pun no dia...Then hari demi hari perasaan malu dan bodoh makin menebal di hati aku. Mujurlah aku mempunyai sahabat-sahabat yang bukan aku nak kerek la tapi aku rasa diorang nilah sahabat aku di dunia dan akhirat. Terbaik sepanjang zaman..Diorang la banyak nasihat aku dan bagi tips yang berkesan. Sampai ummi aku pun kalau aku balik umah je tanya pasal diorang ni. Kami da macam adik beradik da. Kongsi macam-macam.

ok da fullstop..senang cite, aku telah menasihati pada diri aku ni. Kau dah buat bodoh sekali janganlah buat benda bodoh dua kali...Sejak itu aku makin mudah menepis cinta..amiinn..Ingat!!, janganlah mudah meluah cinta, bila sampai masanya insya Allah Dia akan beri jua....memori silam memberi inspirasi tuk komited dengan fasa-fasa kehidupan aku.

Aku : saya nak gtaw yang sy........bla12

Dia : erk!, Ridhwan..still long journey to go and I'll bet we'll meet dozens of ppl out there

Simple words but give me great impact in my life...Sejak dari itu aku mula komited dengan career dan aku terus melangkah...Dan aku juga nak terima kasih pada 'Dia' dan saudari F...moga cita-cita kalian tercapai..Zzzzz



F : apa yang awak faham dengan cinta pada seseorang???

Aku : kita usaha, doa dan tawakal..

F : explain dkt sy usaha, doa dan tawakal

Aku : kita usaha ni kita buat baik dengan family dia, kawan-kawan dia dan kita usaha untuk dia menyenangi kita. Doa pulak kita doa kita akan dapat dia dan tawakal tu kita bergantung sepenuhnya pada Allah..

F : awak, begini...usaha itu bukan usaha kita untuk dapatkan dia tetapi usaha kita untuk jadi terbaik dari semua segi..jadi hamba Nya yang berkualiti dari segi akhlak, study dan macam-macam lagi.Insya Allah jika kita mampu jadi terbaik, Allah pasti beri yang terbaik juga tuk kita Doa pula janganlah kita doa kita ingin memiliki dia tapi doalah kita diberi pasangan yang mampu mendidik kita dan untuk kita struggle hidup di sini dan akhirat sana. Kalau kita doa nakkan si dia takut nanti kita tak dapat kita akan kecewa.Yup..tawakal kita bergantung sepenuhnya pada Allah...tawakal itu adalah apabila kita cuba redha dengan ketetentuan Nya...

Aku terus melangkah....mencari nota-nota cinta yang berguna pada aku...

0 comments:

Post a Comment